Gå med i facket

Hur väljer jag rätt fackförbund?

När man för första gången får en anställning och ska gå med i en fackförening kan det ibland kännas som att det här med fackförbund är en djungel som är svår att hitta rätt i. Men att välja vilket fackförbund som man ska gå med i är egentligen inte så svårt. Många fackförbund är inriktade på speciella yrken och det är då smidigt att välja just detta fackförbund. Till exempel kan man som lärare gå med i Sveriges Lärare, som ingenjör kan man gå med i Sveriges Ingenjörer och som målare kan man gå med i Svenska Målareförbundet.

Det finns även fackförbund som har en bredare kompetens och där många olika yrken representeras, till exempel Transport som representerar många olika yrken inom transportbranschen.

Förare

Fråga dina kollegor

För att ta reda på vilka fackförbund du kan vara med i brukar det vara enklast att fråga dina kollegor vilket de är med i för att på så sätt få reda på dina alternativ. Det är vanligt att ett fackförbund är mer aktivt på en arbetsplats, då kan det ofta löna sig att gå med i just det fackförbundet eftersom det då har mer förhandlingsutrymme på arbetsplatsen.

Hitta rätt fackförbund

Fackförbund för anställda

Om du är anställd finns det många fackförbund att välja på. Här gäller det att välja rätt förbund utifrån ditt yrke och bransch. Det kan även spela roll vilken typ av arbetsgivare du har: kommun eller region, privat företag, eller myndighet och statlig.

Akademiker

Tjänstemän

Om man är tjänsteman är det viktigt att man väljer ett fackförbund som väntar om ens arbetsvillkor och rättigheter. Ett brett fackförbund för denna grupp är Unionen som ansluter tjänstemän inom privat sektor. Är man anställd inom kommunen som tjänsteman är Vision ett bra alternativ. Statligt anställda tjänstemän kan bli medlem i ST.

Arbetare

Har man ett fysiskt arbete är det viktigt att man ansluter sig till ett fackförbund för arbetare. LO är centralorganisationen för denna grupp anställda. Fackförbund som ingår i LO är till exempel Kommunal, IF Metall, Handels och Byggnads.

Fackförbund för egenföretagare

Som egenföretagare kan man även bli medlem i ett fackförbund. Ett medlemskap kan ge en inkomstförsäkring, rådgivning och andra medlemsförmåner.

Egenföretagare kan vara aktiva inom alla olika yrkesgrupper och branscher. Många fackförbund tar emot egenföretagare. Fackförbunden inom SACO erbjuder till exempel medlemskap till egenföretagare med akademisk utbildning. TCO, som samlar fackförbund för tjänstemän, tar även emot de som driver eget. Fackförbunden inom LO är dock inte lika benägna att ta emot medlemmar som i första hand driver eget.

Lärare

Fackförbund för studenter

Man kan bli medlem i facket redan under utbildningen. Många fackförbund är öppna för studentmedlemmar som studerar till yrken som förbundet organiserar. Exempel är Sveriges lärare, Unionen, Vision och Akademikerförbundet SSR.

Som studentmedlem får man ofta rabatt på medlemskapet (ibland är det till och med gratis) och man får ta del av många av de medlemsförmåner som fullvärdiga medlemmar har.